Nettressurs for ny utgave av Rettslære (2021) finner du på https://rettslaere.fagbokforlaget.no!

Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Markedsføringsloven

  1. Hva er formålet med markedsføringsloven i forbrukervernet? Markedsføringsloven har blant annet til formål å beskytte forbrukerne mot urimelige markedsføringsmetoder. Loven gir myndighetene rettslige og faktiske virkemidler for å føre tilsyn med og kontrollere at all markedsføring går riktig for seg.
  2. Hvem håndhever markedsføringsloven? Det er opprettet to organer som skal håndheve markedsføringsloven ut fra hensynet til forbrukerne. De to organene er Forbrukertilsynet og Markedsrådet, jf. markedsføringsloven § 32, se §§ 34-39.
  3. Hvilken regel i markedsføringsloven kaller vi for generalklausulen? Markedsføringsloven § 2 er en generell regel mot urimelig markedsføring overfor forbrukere og mot kjønnsdiskriminerende reklame. Denne regelen blir kalt generalklausulen.
  4. Hva er villedende markedsføring? Villedende markedsføring er framstilling som er uriktig eller av annen grunn villedende slik som bruk av uttrykk som «gratis» og «garanti», jf. markedsføringsloven § 6, se §§ 7-9.