- 2.0 Kjøps- og forbrukerrett
- 2.1 Ulike typer kjøp – lovvalgspørsmålet
- 2.2 Risikoens overgang, levering, kontraktsbrudd og reklamasjon
- 2.3 Kjøperens krav ved forsinkelse
- 2.4 Forbrukerens krav ved mangel
- 2.5 Angrerett
- 2.6 Markedsføringsloven – to eksamensoppgaver
- 2.7 Forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven – lovspeil
- 2.8 Begreper
2.4 Forbrukerens krav ved mangel
Innhold
Reklamasjonsreglene ved mangel i forbrukerkjøpHva er en mangel i forbrukerkjøp?
Tidspunktet for mangelen
Forbrukerens krav ved mangler
Bytterett
Reklamasjonsreglene ved mangel i forbrukerkjøp
En reklamasjon er en melding til selgeren om at det er mangler ved varen. For kjøperen er en reklamasjon en rettsbevarende handling som skal sikre at kjøperen kan gjøre en mangel gjeldende.
Selgeren har krav på å bli informert raskt av hensyn til krav mot sine leverandører. En reklamasjon bør derfor komme rimelig raskt, og den bør foreligge skriftlig for å sikre bevis selv om det ikke er noe formkrav.
Les om dine rettigheter når noe er galt – forbrukerrådet.no
Er du misfornøyd med en vare eller tjeneste du har kjøpt? – «Klikk og klag»
Pass på klagefristen ved kjøp – advokatenhjelperdeg.no
Til toppenHva er en mangel i forbrukerkjøp?
Mangel er et kontraktsbrudd som viser seg i avvik i kvalitet, kvantitet, holdbarhet og andre egenskaper i forhold til avtale/forutsetninger.
Forbrukerkjøpsloven § 15 – Tingens egenskaper
§ 15(1): Tingens egenskaper skal være i samsvar med avtalen hva gjelder
- Kvalitet – Vanlig god handelsvare
- Kvantitet – Normal mengde
- Holdbarhet – Normal holdbarhet
- Innpakning – Normal beskyttelse av varen
§ 15(2) Utfylling av avtalen: Hvis ikke annet er avtalt, skal tingen
- oppfylle vanlige bruksformål (a)
- svare til det en kan forvente av tilsvarende ting (b)
- passe for et bestemt formål som selgeren kjente til (c)
- ha egenskaper som vist ved prøve eller modell framlagt av selgeren (d)
- ha normal og forsvarlig innpakning (e)
- være i samsvar med offentligrettslige krav i lovgivningen (f)
- gi suverene rettigheter til varen (g)
Forbrukerkjøpsloven § 16 – Mangel
Tingen har mangel dersom
- den ikke oppfyller ett eller flere av kravene i § 15
- selgeren har forsømt sin opplysningsplikt om forhold ved tingen
- den ikke svarer til opplysninger gitt i markedsføring
- opplysninger om installering eller montering mv. mangler
Forbrukerkjøpsloven § 17 – Ting solgt «som den er». Auksjonssalg
Kjøper du brukt, tar du en risiko, men du behøver ikke godta hva som helst. Tingen har en mangel hvis den er i vesentlig dårligere enn antatt, (1) a.
Til toppenTidspunktet for mangelen
Det følger av forbrukerkjøpsloven § 18, at mangelen må være tilstede på det tidspunktet risikoen går over til forbrukeren. Dette er normalt ved leveringen. Annet ledd sier derimot at dersom mangelen viser seg innen 6 måneder etter risikoens overgang, skal den sies å ha eksistert ved risikoovergangen (leveringen).
Til toppenForbrukerens krav ved mangler
Dersom det foreligger en mangel og det er reklamert i tide, kan forbrukeren gjøre disse kravene gjeldende, jf. § 26, se §§ 15-16:
- holde kjøpesummen tilbake etter § 28
- velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30
- kreve prisavslag etter § 31
- kreve heving etter § 32
- kreve erstatning etter § 33
Bytterett
Retten til å bytte en vare når den er kjøpt i en vanlig butikk, er ikke regulert ved lov. Det betyr at bytteretten må avtales ved kjøpet. Denne retten kan også følge av sedvane eller annen praksis i bransjen, for eksempel at du får en byttelapp.
Her er nyttige råd hvis du ønsker å bytte en vare – forbrukerrådet.no