Nettressurs for ny utgave av Rettslære (2021) finner du på https://rettslaere.fagbokforlaget.no!

Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Forbrukerrett

  1. Nevn noen sentrale lover i forbrukervernet. Sentrale lover i forbrukervernet er: Forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, forbrukerklageloven og markedsføringsloven.
  2. Hvilke oppgaver har Forbrukerrådet? Forbrukerrådet er et statlig organ som sprer informasjon, foretar vareundersøkelser, behandler klager og gir råd og veiledning til forbrukerne. Rådet er ingen domstol, men partene i en klagesak velger ofte å rette seg etter Forbrukerrådets forslag til løsning.
  3. Hvilke kjøp regulerer forbrukerkjøpsloven? Forbrukerkjøpsloven gjelder forbrukerkjøp av ting fra en selger som opptrer i næringsvirksomhet. Den gjelder ikke kjøp og salg mellom næringsdrivende (næringskjøp) eller kjøp og salg mellom forbrukere (privatkjøp), forbrukerkjøpsloven § 1.
  4. Hva vil det si at reglene i forbrukerkjøpsloven er ufravikelige? Forbrukerkjøpsloven sikrer forbrukeren et minimum av rettigheter ved at partene ikke kan avtale dårligere vilkår for forbrukeren enn de rettighetene som loven gir, jf. § 3 første ledd. Selgeren kan likevel gi forbrukeren bedre rettigheter enn de som står loven.
  5. Hva er en rettsmangel og hvor finner vi denne regelen? Selgeren skal sørge for at kjøperen blir eier av salgsgjenstanden. Svikter denne forutsetningen, foreligger det en rettsmangel, jf. forbrukerkjøpsloven§ 15 andre ledd bokstav g.
  6. Hva er tidsfristene for å reklamere på en mangel? Forbrukeren kan tape muligheten til å kreve noe av selgeren hvis hun ikke reklamerer i tide. Loven har to reklamasjonsfrister – en reklamasjonsfrist på rimelig tid men aldri mindre enn to måneder fra mangelen ble oppdaget, og en foreldelsesfrist på to år, eventuelt fem år, jf. forbrukerkjøpsloven § 27 første ledd og andre ledd.
  7. Hva er vilkåret for å heve et kjøp på grunn av mangel ved varen? Forbrukeren kan heve kjøpet i stedet for å kreve prisavslag, men ikke hvis mangelen er uvesentlig, jf. forbrukerkjøpsloven § 32.