Nettressurs for ny utgave av Rettslære (2021) finner du på https://rettslaere.fagbokforlaget.no!

Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Angrerettloven

  1. Hvilke hensyn ligger bak angrerettloven? Formålet med angrerettloven er å beskytte deg som forbruker i situasjoner der du er uforberedt og blir provosert til å ta beslutninger før du har fått tid til å tenke deg om, og anledning til å sammenlikne selgerens tilbud med tilbud fra konkurrerende selgere.
  2. Når gjelder angrerettloven? Angrerettloven § 1 sier at loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet, avtalen er inngått utenfor fast utsalgssted eller ved fjernsalg. Salg utenfor fast utsalgssted er oppsøkende dørsalg, gatesalg, messesalg og salg i hjemmene. Angrerettloven gjelder ikke når varen er kjøpt i butikken.
  3. Er angrerettloven fravikelig eller ufravikelig? Angrerettloven kan ikke fravikes ved avtale til ugunst for forbrukeren, jf. § 3. En næringsdrivende kan likevel gi forbrukeren bedre vilkår enn de minstekravene som står i loven.
  4. Hvor lang er angreretten normalt ved kjøp av varer? Angreretten varer i 14 dager. Normalordningen på 14 dager forutsetter at selgeren har overholdt sin opplysningsplikt.
  5. Når starter angrefristen ved kjøp av varer? Angrefristen starter når varen og angreskjema med alle lovbestemte opplysninger er mottatt, jf. § 21.
  6. Hva er vilkårene for å kreve utvidet angrerett ved kjøp av varer? Selgeren må overholde opplysningsplikten sin. Hvis selgeren ikke har opplyst kjøperen om angreretten og sendt angreskjema, blir angrefristen utvidet til 12 måneder, jf. angrerettloven § 21.