Nettressurs for ny utgave av Rettslære (2021) finner du på https://rettslaere.fagbokforlaget.no!

Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Øvinger side 74–75

2.2.1

Ekteskapsloven § 3 forbyr ekteskap mellom slektninger i rett opp- eller nedstigende linje eller mellom søsken.

  1. Din far og din tante på farssiden kan ikke gifte seg med hverandre. De er søsken. Opplysningen om at far er fraskilt, betyr bare at han er ugift og i prinsippet kan gifte seg på nytt, men ikke med sin søster.
  2. Mormor og farfar kan gifte seg med hverandre. De er ikke i slekt med hverandre.
  3. Du kan gifte deg med din fetter. Han er ikke din bror og heller ikke din slektning i rett- opp eller nedstigende linje. En fetter er slektning i sidelinje og nedstammer fra dine besteforeldre.
  4. Din fars bror (din onkel) og din fetter på morssiden kan gifte seg med hverandre. De er verken søsken eller i slekt på annen måte. Aldersforskjell er ingen ekteskapshindring.
  5. Du kan gifte deg med svigermor, men eventuelt ekteskap mellom deg og din svigermors barn må ha opphørt, ved død eller skilsmisse.
  6. De kan gifte seg med hverandre. Sønn til datter og datter til sønn er fetter og kusine.
  7. De kan gifte seg med hverandre. Din datter er fetterens tremenning.
  8. De kan ikke gifte seg med hverandre hvis din tante på farssiden er barnet (rett nedstigende linje) til din farfar. Hvis din farfar hadde flere barn, kan tanten være din farfars niese (søskens barn), og da kan de gifte seg med hverandre.
  9. De kan gifte seg med hverandre, men det forutsetter oppløsning av ekteskapet mellom din mor og medmor. Det finnes flere eksempler på at en mor som har født barn ved hjelp av assistert befruktning, har giftet seg med sædgiveren. Når mor kan, så kan også medmor.

2.2.2

Ola og Marianne har samme mor (Kari), men forskjellige fedre. Ola og Marianne er derfor halvsøsken. Ordlyden i ekteskapsloven § 3 (søsken), forarbeider, rettspraksis og juridisk teori gjør det klart at også halvsøsken skal regnes som søsken etter § 3. Ola og Marianne kan derfor ikke gifte seg med hverandre.

Mariannes alder er også en ekteskapshindring, jf. ekteskapsloven § 1 a.

2.2.3

Arvelova § 28 a forutsetter blant annet at samboerne må være to personer som ikke er gift og som lever sammen i et ekteskapsliknende forhold. Det sentrale her er om ekteskapet mellom A og B fortsatt består når B ble samboer med C.

Dersom samboerskapet mellom B og C skal utløse rettsvirkninger etter arvelova og flere andre lover, må ekteskapet mellom A og B på en eller annen måte ha opphørt. Det kan blant annet gjøres med reglene i forsvinningsloven av 12.5.2015. En mulighet er å få en rettslig avgjørelse om As død i henhold til § 8, men da må A ha forsvunnet under omstendigheter som ikke gir grunn til å tvile på at han er død. I dette tilfellet bygger dødsformodningen på uttalelser fra ISIS, men ikke konkrete bevis. Det er derfor tvil om As død. B kan derfor benytte § 9 og reise sak om at A skal regnes som død fordi han høyst sannsynlig er død. Slik sak må reises innen ett år siden siste tidspunkt da en visste at han var i live. Hvis retten ikke mener at As død er høyst sannsynlig, kan slik dødsformodningssak reises når det har gått fem år siden noen visste at A var i live.

En annen mulighet for B er å benytte de alminnelige reglene om separasjon og skilsmisse, jf. ekteskapsloven §§ 20 og 21. Det vil ta B ett år å skaffe seg status som ugift (skilt).

2.2.4

Spørsmålet er om Iqbahls ekteskap med den 60 år gamle mannen i hjemlandet kan anerkjennes i Norge. I så fall kan hun ikke gifte seg på nytt uten at det nye ekteskapet er i strid med ekteskapsloven § 4.

Utgangspunktet i ekteskapsloven § 18 a(1) er at ekteskap inngått i utlandet anerkjennes i Norge dersom det er gyldig inngått etter reglene i vigselslandet. Vi forutsetter at Iqbahls ekteskap ble gyldig inngått i Somalia, til tross for hennes unge alder. Ekteskapet anerkjennes likevel ikke i Norge dersom dette åpenbart ville virke støtende på norsk rettsorden. Jf. § 18 a(1) fjerde setning. Ekteskap der en av partene er under 16 år, virker støtende på norsk rettsorden, fordi seksuelle handlinger med barn under 16 år er straffbart etter norsk rett (se for eksempel straffeloven § 304). Utenlandske ekteskap med 9-åringer blir uten tvil ikke anerkjent i norsk rett.

Opplysningen om at den 60 år gamle ektemannen i Somalia var Iqbahls onkel, har ikke selvstendig betydning, fordi ekteskap mellom onkel og niese ikke er i strid med norsk rett, se ekteskapsloven § 3.

Iqbahl kan ikke uten videre anta at det utenlandske ekteskapet ikke gjelder i Norge. Hun må skaffe seg et vedtak eller dom for at det utenlandske ekteskapet ikke anerkjennes i Norge. Først da er hun fri til å gifte seg på nytt uten å begå bigami.

Iqbahl kan også benytte norske regler om separasjon og skilsmisse for å bringe det somaliske ekteskapet til opphør, men da får hun status som fraskilt, noe som ofte er uønsket av kvinner med Iqbahls bakgrunn.

2.2.5

Ekteskapsinngåelsen må blant annet tilfredsstille vilkårene i ekteskapsloven § 11. Ekteskap inngås ved at brudefolkene møter for en vigsler. «Møter» må tolkes bokstavelig. Det må finne sted et fysisk møte der vigsleren og brudefolkene er til stede samtidig og brudefolkene erklærer at de vil gifte seg med hverandre. To vitner skal være til stede.

Faktum opplyser at ekteskapet ble inngått ved videomøte der vigsleren befant seg på jorda og brudefolkene i verdensrommet. Dette tilfredsstiller ikke vilkåret om et fysisk møte i § 11. Ekteskapet er derfor å anse som ikke inngått, jf. § 16(1).

Det er ikke opplyst noe om vitner. Ekteskapsloven § 11 krever at de også er til stede under vigselen. Ekteskapet kan også bli ugyldig på dette grunnlaget.