Nettressurs for ny utgave av Rettslære (2021) finner du på https://rettslaere.fagbokforlaget.no!

Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Tolking av rettslige grunnlag

Innhold

Begreper i forvaltningsloven
Alminnelige regler om saksbehandlingen

Begreper i forvaltningsloven

Lovens anvendelsesområde § 1 «Virksomhet som drives av forvaltningsorganer» – forvaltningsvirksomhet
Dette er myndighetsutøvelse, tjenestevirksomhet og næringsvirksomhet. Myndighetsutøvelse omhandler rettigheter og plikter til borgerne. Eks.: Betale skatt, om du får førerkort, våpenkort, skoleplass, skjenkebevilling, byggetillatelse eller standpunktkarakter.
Forvaltningsorgan § 1 «Ethvert organ for stat eller kommune»
Eks.: Skoler som er eid av staten, fylkeskommunen.
Forvaltningsvedtak § 2 «Vedtak»
Myndighetsutøvelse som gir rett eller plikt til private personer.
«Enkeltvedtak»
Vedtak rettet mot bestemte personer. Eks.: Standpunktkarakter, skjenkebevilling, byggetillatelse.
«Forskrifter»
Vedtak rettet mot ubestemte personer. Eks.: Trafikkskilt, forbud mot basehopp.
«Offentlig tjenestemann»
En embetsmann eller annen som er ansatt i stat eller kommune.
«Part»
Person som en avgjørelse i en forvaltningssak retter seg mot, eller som saken direkte gjelder.
Inhabilitet § 6 Det foreligger særegne forhold som er egnet til å svekke tilliten til den offentlige tjenestemannens upartiskhet. Han/hun må trekke seg fra saken, både når det gjelder forberedelse og å treffe avgjørelsen.
  1. ledd: Automatisk inhabil når han/hun er part, i nær slekt/svogerskap, er/har vært gift med, osv.
  2. ledd: Skjønnsmessig vurdering. Når det foreligger andre særegne forhold som er egnet til å svekke tilliten til den offentlige tjenestemannens upartiskhet.

Momenter: Om avgjørelsen innebærer særlig fordel, tap eller ulempe for han selv eller noen han/hun har nær personlig tilknytning til.
«Om ugildhetsinnsigelse er reist»
At en part protesterer og mener at han/hun er inhabil.
§ 8 Hvem avgjør habilitetsspørsmålet?
Tjenestemannen selv, eller det kollegiale organet.
§ 10 Hvem gjelder habilitetsbestemmelsene for?
For offentlige tjenestemenn, enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan.
Til toppen

Alminnelige regler om saksbehandlingen

Veiledningsplikt § 11 Forvaltningen har veiledningsplikt for at parten skal kunne ivareta sine interesser. Plikten må måles opp mot forvaltningsorganets kapasitet.
Saksbehandlingstid § 11 a Forvaltningsorganet må avgjøre saken «uten ugrunnet opphold». Hensynet bak er god forvaltningsskikk. Tiden avhenger av sakens art og område, og beror på en konkret vurdering. Hvis saken tar uforholdsmessig lang tid å avgjøre, skal forvaltningsorganet gi underretning om hvorfor og hvor lang tid det kan ta.
Taushetsplikt § 13 En ansatt i stat eller kommune har plikt til å hindre at noen får kjennskap til opplysninger om personlige forhold. Hva som er personlige forhold er delvis regulert i forskrifter. Opplysninger om standpunktkarakterer og utskrift av likningen regnes ikke som personlige opplysninger.
Forhåndsvarsel § 16 Formålet er at du skal kunne argumentere for dine interesser. Dermed oppfordres parten til å ivareta sitt tarv.
Utredningsplikt § 17(1) «Påse at saken er så godt opplyst som mulig»: Skal sørge for at alle opplysninger/alle sider i saken kommer frem. Skal skaffe et tilstrekkelig og riktig grunnlag for vedtaket av hensyn til rettssikkerheten. Få frem det som er til gunst (for) og ugunst (imot) for parten. Eks.: Skjenkebevilling – få frem argumenter for parten, ikke bare imot parten som søker.
Informasjonsplikt § 17(2) Opplysninger skal forelegges parten til uttalelse. Utslag av kontradiksjons- og rettssikkerhets-prinsippet.
Partenes innsynsrett § 18 Partene har rett til å se sakens dokumenter.
Skriftlighetskrav § 23 Krav om at vedtaket skal være skriftlig.
Begrunnelse § 24 Krav om at vedtaket skal begrunnes. Det bør gis i underretningen, jfr. § 27(2).
Underretning om vedtaket § 27 Krav om «så snart som mulig», skriftlig, informasjon om klageadgang, frister, instans. Begrunnelse, jfr. § 24, bør gis i underretningen.
Klage § 28 Vedtak som kan påklages: Enkeltvedtak.
Klageinstans: Nærmeste overordnede.
Hvem kan klage: Part, annen med rettslig klageinteresse.
Klagefrist § 29 Tre uker fra det tidspunktet underretning om vedtaket er kommet frem
For sen klage § 31 Kan få behandlet klagen likevel. Hvis parten
«ikke kan lastes»: Ikke partens skyld, eks. ikke fått oppgitt klagefrist i underretningen.
«Særlige grunner»: Sykdom? Ferie?
Moment: Vil endring i vedtaket medføre skade eller ulempe for andre?
Grense: 1 år
Er vedtaket likevel gyldig?
Gyldighetsregel
§ 41 Konsekvensen av saksbehandlingsfeil:
Hvis det foreligger
  1. Saksbehandlingsfeil, eks. inhabilitet
og
  1. Feilen har virket inn på vedtakets innhold (slik at uten feilen, hadde vedtaket sannsynligvis blitt et annet).
Problemstillingen blir: Er vedtaket gyldig?
  1. Saksbehandlingsfeil, jf. § 41
  2. Virket inn på vedtakets innhold, jf. § 41