- Øvinger side 29
- Øvinger side 37–39
- Øvinger side 42
- Øvinger side 47–48
- Øvinger side 51
- Øvinger side 61–66
- Øvinger side 71–72
- Øvinger side 79–83
- Øvinger side 87
- Øvinger side 92–93
- Øvinger side 94–95
- Øvinger side 99–100
- TEST DEG SELV side 29
- TEST DEG SELV side 31
- TEST DEG SELV side 42
- TEST DEG SELV side 47
- TEST DEG SELV side 51
- TEST DEG SELV side 61
- TEST DEG SELV side 71
- TEST DEG SELV side 79
- TEST DEG SELV side 86
- TEST DEG SELV side 92
- TEST DEG SELV side 94
- TEST DEG SELV side 98
TEST DEG SELV side 94
- Hva kan være urimelig handelspraksis etter § 6?
En handelspraksis er urimelig hvis den er i strid med god forretningsskikk, og den er egnet til i vesentlig grad å endre forbrukernes økonomiske atferd. Det kan være i strid med disse vilkårene å utforme reklame med for sterke virkemidler, eller tillegge produktet egenskaper som det overhodet ikke har. Det er også urimelig å gi inntrykk av at et salgstilbud er spesielt og kortvarig mens det i virkeligheten er et vanlig tilbud, jf. markedsføringsloven § 6.
- Hva menes med villedende handlinger etter § 7?
En handelspraksis er villedende hvis den for eksempel gir forbrukerne uriktige og usanne opplysninger om produktets hovedegenskaper eller pris. Denne regelen rammer mange forhold. Den som selger elevplasser på et englekurs kan bli rammet av regelen hvis det er uttrykkelig sagt at man ved å delta på kurset vil komme i kontakt med engler.
Det forekommer ofte at en vare blir tilbudt som «gratis» eller med liknende uttrykk. Det er villedende hvis retten til å få varen gratis, er knyttet til kjøp av en annen vare eller ytelse. Da er den i virkeligheten ikke gratis. «Gratis kaffe til alle kunder» er tillatt, men «En gratis pose kaffe til alle som kjøper et kaffekrus», vil være villedende og ulovlig.
- Hva menes med villedende utelatelser etter § 8?
En handelspraksis er villedende hvis selgeren utelater vesentlige opplysninger som forbrukeren trenger for å ta sin beslutning. Et flyselskap som unnlater å si at avgifter og gebyrer kommer i tillegg til den formelle prisen, kan ha opptrådt i strid med denne regelen.
- Hva menes med aggressiv handelspraksis etter § 9?
En handelspraksis er aggressiv dersom det er tatt i bruk trakassering, tvang eller annen utilbørlig påvirkning for å få forbrukeren til å kjøpe noe. Slike handlinger kan også være straffbare. En slik handelspraksis er likevel bare å betrakte som aggressiv, hvis den er egnet til å påvirke forbrukeren til å ta en økonomisk beslutning som han eller hun ellers ikke ville tatt.