Nettressurs for ny utgave av Rettslære (2021) finner du på https://rettslaere.fagbokforlaget.no!

Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

TEST DEG SELV side 94

  1. Hva kan være urimelig handelspraksis etter § 6?

    En handelspraksis er urimelig hvis den er i strid med god forretningsskikk, og den er egnet til i vesentlig grad å endre forbrukernes økonomiske atferd. Det kan være i strid med disse vilkårene å utforme reklame med for sterke virkemidler, eller tillegge produktet egenskaper som det overhodet ikke har. Det er også urimelig å gi inntrykk av at et salgstilbud er spesielt og kortvarig mens det i virkeligheten er et vanlig tilbud, jf. markedsføringsloven § 6.

  2. Hva menes med villedende handlinger etter § 7?

    En handelspraksis er villedende hvis den for eksempel gir forbrukerne uriktige og usanne opplysninger om produktets hovedegenskaper eller pris. Denne regelen rammer mange forhold. Den som selger elevplasser på et englekurs kan bli rammet av regelen hvis det er uttrykkelig sagt at man ved å delta på kurset vil komme i kontakt med engler.

    Det forekommer ofte at en vare blir tilbudt som «gratis» eller med liknende uttrykk. Det er villedende hvis retten til å få varen gratis, er knyttet til kjøp av en annen vare eller ytelse. Da er den i virkeligheten ikke gratis. «Gratis kaffe til alle kunder» er tillatt, men «En gratis pose kaffe til alle som kjøper et kaffekrus», vil være villedende og ulovlig.

  3. Hva menes med villedende utelatelser etter § 8?

    En handelspraksis er villedende hvis selgeren utelater vesentlige opplysninger som forbrukeren trenger for å ta sin beslutning. Et flyselskap som unnlater å si at avgifter og gebyrer kommer i tillegg til den formelle prisen, kan ha opptrådt i strid med denne regelen.

  4. Hva menes med aggressiv handelspraksis etter § 9?

    En handelspraksis er aggressiv dersom det er tatt i bruk trakassering, tvang eller annen utilbørlig påvirkning for å få forbrukeren til å kjøpe noe. Slike handlinger kan også være straffbare. En slik handelspraksis er likevel bare å betrakte som aggressiv, hvis den er egnet til å påvirke forbrukeren til å ta en økonomisk beslutning som han eller hun ellers ikke ville tatt.