Nettressurs for ny utgave av Rettslære (2021) finner du på https://rettslaere.fagbokforlaget.no!

Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

2.2 Risikoens overgang, levering, kontraktsbrudd og reklamasjon

Innhold

Risikoens overgang
Levering
Kontraktsbrudd
Reklamasjon

Risikoens overgang

Den som har risikoen for varen, må bære tapet hvis varen blir skadd eller går tapt som følge av en tilfeldig hending som ingen av partene kan lastes for. Det er for eksempel aktuelt hvis varen blir utsatt for brann eller blir skadd på annen måte, jf. § 13.

Til toppen

Levering

Risikoen går over på kjøperen når tingen er levert. I forbrukersendekjøp går risikoen over når varen blir overtatt av forbrukeren, jf. § 14, se § 7.

Konsekvenser ved at kjøperen har risikoen

  • kjøperen må betale kjøpesummen
  • kjøperen må eventuelt reise krav mot andre enn selgeren

Konsekvenser ved at selgeren har risikoen

  • selgeren kan ikke kreve kjøpesummen betalt hvis tingen er tapt
  • selgeren kan få sanksjoner mot seg på grunn av kontraktsbrudd
Til toppen

Kontraktsbrudd

Et kontraktsbrudd foreligger hvis det kan påvises et avvik i de rettigheter og plikter partene har etter kjøpekontrakten. Selgeren skal levere avtalt vare på rett sted til rett tid og gi kjøperen eiendomsretten til varen.

SELGEREN i et forbrukerkjøp

Kontraktbrudd er et faktum når selgeren:

  • leverer forsinket, se § 19(1)
    varen er levert, men for seint
    varen ikke blir levert
  • leverer en vare med mangler, se §§ 15-19
    fysiske mangler
    opplysningsmangler
    rettsmangler

Er det påvist kontraktsbrudd, kan forbrukeren sette i verk sanksjoner mot selgeren. Er mangelen vesentlig, kan forbrukeren for eksempel heve kjøpet og i tillegg kreve erstatning. Det er nok å konstatere at avtalen ikke er oppfylt selv om selgeren har gjort så godt hun kunne.

KJØPEREN i et forbrukerkjøp

Det foreligger et kontraktbrudd fra kjøperens side hvis han:

  • unnlater å betale
  • nekter å medvirke

Sanksjonsreglene skal stimulere partene til å oppfylle sine plikter, og hindre at den annen part påføres tap eller ulemper. Reglene er motivert ut fra to hensyn: prevensjonshensynet og reparasjonshensynet.

Til toppen

Reklamasjon

Ved kontraktsbrudd skal forbrukeren melde fra om avvik, det vil si reklamere:

  • reklamasjon er en rettsbevarende handling uten formkrav
  • skriftlig reklamasjon anbefales av hensyn til bevis
  • reklamasjonsretten er tidsbegrenset

En reklamasjon er en melding fra kjøper til selger om at det foreligger et avvik i forhold til avtalt levering og hva det består i enten det gjelder forsinkelse eller mangel. En slik melding bør komme rimelig raskt fordi det er en rettsbevarende handling. Kjøper taper således retten til krav, dersom han/hun venter for lenge.

Ved reklamasjon må forbrukeren holde seg innenfor to frister. Den relative fristen, som er «innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget eller burde vært oppdaget», jf. § 27 første ledd. Fristen er imidlertid ikke kortere enn to måneder fra det tidspunktet da forbrukeren faktisk oppdaget mangelen. Det betyr at forbrukeren har 2 måneder pluss litt mer tid til å melde i fra. Den absolutte fristen er 2 år fra forbrukeren kjøpte tingen; uansett om forbrukeren har oppdaget mangelen eller ikke. For ting ment å vare vesentlig lenger, er den absolutte fristen 5 år.

Slik kan en reklamasjon se ut:

Kristin Andersen
Gullveien 115
2600 LILLEHAMMER

Godfoten AS
Storgt. 41
2600 LILLEHAMMER

Reklamasjon
Jeg kjøpte et par vintersko i deres forretning 2. oktober 2016 for kr 1250. Etter bare 14 dagers normalt bruk løsnet overlæret fra skosålen i hælpartiet på den ene skoen. Jeg mener at vintersko i denne prisklassen bør ha en varighet på mer enn 14 dager. Skoene har etter min vurdering en vesentlig mangel, og jeg ber om å få et nytt par av samme merke.


Lillehammer, 25. oktober 2016

Med vennlig hilsen
Miriam Holmen